مطالب مهمتر

مجموعه کربلا به روایت یزید

حسینِ مناسکی، حسین قاجاری، حسین اسیر در گفتمان اشک و آه، حسینِ به دنبال ایجاد حکومت اسلامی، حسینِ ضد امپریالیسم، حسینِ آماده مذاکره با عمر سعد!حسینِ واقعی کدام است؟
کاری از یاسر عرب، سید محمد فاطمی و ابراهیم قهوه چی‌زاده

بیشتر بخوانید

مرجع ضمیر «امنیت داریم» کیست؟

مرثیه‌ای بر بحران سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی در ایران

بیشتر بخوانید

برای آزادی

انقلاب ما همه جا بود، همه بودند...
ما اگر هزار دوربین هم داشتیم نمی‌توانستیم تصویر کاملی بدهیم از قیام ملتی که به پیشواز مرگ رفته بود...

بیشتر بخوانید

نظام اسلامی با اعتراض حفظ می‌شود...!

... یاران و نگهبانان خود را از سر راهشان دور کن تا سخنگوى آنان بدون لکنت با تو گفتگو کند؛ من از رسول خدا(ص) بارها شنیدم که مى­فرمود :«ملّتى که حق ناتوانان را از زورمندان، بى اضطراب و بهانه اى باز نستاند، رستگار نخواهد شد»؛نامه 53 نهج‌البلاغه

بیشتر بخوانید

۷ مطلب در مرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

کربلا به روایت یزید (قسمت پانزدهم(آخر)) | پایانِ کار یزید یا حسین؟

✅ چرا امام حسین(ع) نیمه شب آیه‌ی استرجاع خواند و شبانه از مدینه خارج شد؟
✅ سروده‌ها و شعرهای مستی یزید چه بودند و چطور سروده می‌شدند؟
✅ چرا امام حسین(ع) به سمت ایران یا یمن حرکت نکرد؟
✅ حضور خانواده امام حسین(ع) در حرکت به سمت کوفه چه ضرورتی داشت آن هم زمانی که مولا می‌دانست قرار بر جنگ و کشته شدن است؟
✅ کدام دین و با چه مشخصاتی اسباب و وسیله معیشت و گذران زندگی است؟



♨️ در این قسمت از چرایی حرکت حسین(ع) به سمت مکه و علت استقبال از نامه‌ی کوفیان گفته‌ایم و نگاه یزید و منطق عمر سعد را بر شمرده‌ایم.


🎥 کاری از یاسر عرب، سید محمد فاطمی و ابراهیم قهوه‌چی‌زاده

  • ۰
  • نظرات [ ۰ ]
    • سجاد مقید
    • شنبه ۳۰ مرداد ۰۰

    کربلا به روایت یزید (قسمت چهاردهم) | معاویه آقا و یزید آقازاده است!

    ✅ چرا قدرت برای پیامبر اصالتی نداشت؟
    ✅ در عصر نزول قرآن، قدرت متعلق به جامعه بود یا پیامبر؟
    ✅ سلطانیزم اسلامی چگونه با گفتمانِ گسترش اسلام خود را منطق پذیر می‌کرد؟
    ✅ شیفت از گفتمان «آقا» ها به گفتمان «آقازاده» ها چگونه اتفاق افتاد؟
    ✅ چرا حسین(ع) در خطبه‌ی منا می‌گوید ما شبیه امت یهود شده‌ایم؟
    ✅ معاویه چه ساختارهایی را از گفتمانِ سیاسی رومیان وارد اسلام کرد؟
    ✅ امام حسین(ع) چگونه برای زنان مسئولیت اجتماعی تعریف کرد؟


    ♨️ در این قسمت از حرکت یزید و تلاش برای بیعت گرفتن از حسین(ع) در مدینه گفته‌ایم و نتیجه‌ی ساختارهای معرفتی پس از مرگ معاویه


    🎥 کاری از یاسر عرب، سید محمد فاطمی و ابراهیم قهوه‌چی‌زاده

  • ۰
  • نظرات [ ۰ ]
    • سجاد مقید
    • جمعه ۲۹ مرداد ۰۰

    کربلا به روایت یزید (قسمت سیزدهم) | رزومه‌سازی برای یزید جوان!

    ✅ هدف از مناسک دینی مثل عاشورا، الهام گرفتن یا مصرف آن؟
    ✅ چگونه امام حسین(ع) متهم به ایجاد اختلاف و فتنه در جامعه شد؟
    ✅ معاویه با چه ترفندهایی موارد صلح‌نامه امام حسن(ع) را نقض و جامعه را ساکت و مرعوب می‌کرد؟
    ✅ جوانگرایی بنی‌امیه و رزومه‌سازی برای یزید جوان چگونه رخ داد؟

    ♨️ در این قسمت از زمینه‌سازی‌های معاویه برای تبدیل خلافت به سلطنت گفته شده...


    🎥 کاری از یاسر عرب، سید محمد فاطمی و ابراهیم قهوه‌چی‌زاده

  • ۰
  • نظرات [ ۱ ]
    • سجاد مقید
    • پنجشنبه ۲۸ مرداد ۰۰

    کربلا به روایت یزید (قسمت دوازدهم) | مخالفت امام حسین(ع) با صلح امام حسن(ع)؟

    ✅ معاویه چطور با جنگ روانی و شبیخون، علی(ع) را بی کفایت جلوه داد؟

    ✅ سیستم اطلاعاتی معاویه چگونه کار می‌کرد؟ این سیستم اطلاعاتی چگونه سپاه امام حسن(ع) را منفعل کرد؟

    ✅ امام حسن(ع) که تمام تجربه‌ی شکست پروژه اصلاحاتی پدرش را دیده بود چرا باز حاکمیت را پذیرفت؟

    ✅ چه کسانی امام حسن(ع) را «خوارکننده‌ی مومنین» نامیدند؟ عدالتخواهان چرا با امام حسن(ع) رویه‌ی دشمنی پیشه کردند؟

    ✅ آیا امام حسین(ع) با صلح برادرش مخالف بوده است؟ چرا؟

    ♨️ در این قسمت از وضعیت پیچیده‌ای گفته‌ایم که امام حسن(ع) در آن گرفتار شده است...


    🎥 کاری از یاسر عرب، سید محمد فاطمی و ابراهیم قهوه‌چی‌زاده

  • ۰
  • نظرات [ ۰ ]
    • سجاد مقید
    • چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰۰

    کربلا به روایت یزید (قسمت یازدهم) | و اما داستانِ رضاخانِ حزب‌الهی...

    ✅ ساختار اجتماعی و فرهنگی کوفه به کدام سمت رفته، تفاوت بین عدالت‌خواهی و سهم‌خواهی چیست و کجا مشخص می‌شود؟

    ✅ آیا با منطق اموی حکومت‌داری، «رضا خان قلدر» می‌خواهد تا «گفتمان امنیت» را ایجاد کند و ساختارها را با ارعاب و اقتدارگرایی تثبیت نماید؟

    ✅ سیستم «حامی و پیرو» چگونه در جامعه‌ی شام رواج یافته؟

    ✅ نگاه امام علی(ع) نسبت به حقوق مردم از جمله حق اظهارنظر، دسترسی به شخص حاکم یک نگاه اشتباه بوده؟

    ♨️ در این قسمت از فتنه‌های درونی جامعه‌ی سهم‌خواه کوفی و ناکام ماندن و چگونگی پایان کار اصلاحات امام علی(ع) گفته شده...

    🎥 کاری از یاسر عرب، سید محمد فاطمی و ابراهیم قهوه‌چی‌زاده

  • ۱
  • نظرات [ ۰ ]
    • سجاد مقید
    • چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰۰

    کربلا به روایت یزید (قسمت دهم) | این هفته نماز جمعه را چهار شنبه می خوانیم!

    ✅ چرا در شام هیچ کسی مشکلی ندارد که نماز جمعه را چهارشنبه بخواند؟
    ✅ چرا علی(ع) همدلانه با مردم شام برخورد می‌کند؟
    ✅ چرا نامه‌های بین علی(ع) و معاویه عمومی بوده و محرمانه رد و بدل نمی‌شد؟
    ✅ معاویه چگونه در قامت یک عدالت خواه در مقابل علی(ع) می‌ایستد؟
    ✅ علی(ع) با خوارج چه برخوردی دارد؟
    ✅ آیا در حکومت علی زندانی سیاسی وجود داشت؟ در حکومت معاویه چطور؟
    ✅ نتیجه‌ی صبر علی(ع) چه بود؟


    ♨️ در این قسمت از تقابل جمهوری معرفتی و علوی با جمهوری توده‌ای و اموی گفته‌ایم...


    🎥کاری از یاسر عرب، سید محمد فاطمی و ابراهیم قهوه‌چی‌زاده

  • ۰
  • نظرات [ ۰ ]
    • سجاد مقید
    • دوشنبه ۲۵ مرداد ۰۰

    در معنی حریت اسلامیه و سر حادثهٔ کربلا | علامه محمداقبال لاهوری

    هر که پیمان با هوالموجود بست
    گردنش از بند هر معبود رست

    مؤمن از عشق است و عشق از مؤمنست
    عشق را ناممکن ما ممکن است

    عقل سفاک است و او سفاک‌تر
    پاک تر چالاک‌تر بیباک‌تر

    عقل در پیچاک اسباب و علل
    عشق چوگان باز میدان عمل

    عشق صید از زور بازو افکند
    عقل مکار است و دامی می‌زند

    عقل را سرمایه از بیم و شک است
    عشق را عزم و یقین لاینفک است

    آن کند تعمیر تا ویران کند
    این کند ویران که آبادان کند

    عقل چون باد است ارزان در جهان
    عشق کمیاب و بهای او گران

    عقل محکم از اساس چون و چند
    عشق عریان از لباس چون و چند

    عقل می‌گوید که خود را پیش کن
    عشق گوید امتحان خویش کن

    عقل با غیر آشنا از اکتساب
    عشق از فضل است و با خود در حساب

    عقل گوید شاد شو آباد شو
    عشق گوید بنده شو آزاد شو

    عشق را آرام جان حریت است
    ناقه‌اش را ساربان حریت است

    آن شنیدستی که هنگام نبرد
    عشق با عقل هوس پرور چه کرد

    آن امام عاشقان پور بتول
    سرو آزادی ز بستان رسول

    الله الله بای بسم الله پدر
    معنی ذبح عظیم آمد پسر

    بهر آن شهزاده‌ی خیر الملل
    دوش ختم المرسلین نعم الجمل

    سرخ رو عشق غیور از خون او
    شوخی این مصرع از مضمون او

    در میان امت آن کیوان جناب
    همچو حرف قل هو الله در کتاب

    موسی و فرعون و شبیر و یزید
    این دو قوت از حیات آید پدید

    زنده حق از قوت شبیری است
    باطل آخر داغ حسرت میری است

    چون خلافت رشته از قرآن گسیخت
    حریت را زهر اندر کام ریخت

    خاست آن سر جلوه‌ی خیرالامم
    چون سحاب قبله باران در قدم

    بر زمین کربلا بارید و رفت
    لاله در ویرانه‌ها کارید و رفت

    تا قیامت قطع استبداد کرد
    موج خون او چمن ایجاد کرد

    بهر حق در خاک و خون غلتیده است
    پس بنای لااله گردیده است

    مدعایش سلطنت بودی اگر
    خود نکردی با چنین سامان سفر

    دشمنان چون ریگ صحرا لاتعد
    دوستان او به یزدان هم عدد

    سر ابراهیم و اسمعیل بود
    یعنی آن اجمال را تفصیل بود

    عزم او چون کوهساران استوار
    پایدار و تند سیر و کامگار

    تیغ بهر عزت دین است و بس
    مقصد او حفظ آئین است و بس

    ماسوی الله را مسلمان بنده نیست
    پیش فرعونی سرش افکنده نیست

    خون او تفسیر این اسرار کرد
    ملت خوابیده را بیدار کرد

    تیغ لا چون از میان بیرون کشید
    از رگ ارباب باطل خون کشید

    نقش الا الله بر صحرا نوشت
    سطر عنوان نجات ما نوشت

    رمز قرآن از حسین آموختیم
    ز آتش او شعله ها اندوختیم

    شوکت شام و فر بغداد رفت
    سطوت غرناطه هم از یاد رفت

    تار ما از زخمه‌اش لرزان هنوز
    تازه از تکبیر او ایمان هنوز

    ای صبا ای پیک دور افتادگان
    اشک ما بر خاک پاک او رسان

    علامه محمداقبال لاهوری

  • ۰
  • نظرات [ ۰ ]
    • سجاد مقید
    • يكشنبه ۲۴ مرداد ۰۰
    سجاد مقید
    دانشجوی مهندسی در گذشته
    دانشجوی جامعه‌شناسی در آینده نزدیک:)
    دائما در حال یاد گرفتن ...

    وقتی «ادیان» برای خدمت به «انسان» آمدند، قرار شد نسبت به رنج‌های «انسان» بی‌تفاوت نباشیم